Sisukord
- Kui ese või harjumus pakub turvatunnet ja lohutust
- UUDISKIRI 2016/4
- Mida teha, kui laps ei taha kooli minna?
- Mida teha, kui laps kardab pimedust?
- Kuidas lapses pesemisharjumusi kujundada?
- Eesti isade lood
- Kuidas aidata last toime tulla lasteaia-ja koolipingetega?
- Drillimisest ei ole kasu
- Laps vastutab õppimise eest, lapsevanem õppimiseks vajalike tingimuste eest
- UUDISKIRI 2016/2
- Lapse toetamine kohanemisel lasteaiaga
- Mida teha, kui lapsed tülitsevad?
- Millised laste oskused on ohus liigse digistumise tõttu?
- Rahunemisvõte - abi küsimine
- Kes on peres kõige tähtsam?
- Mida teha, kui ei jaksa rüblikuga sammu pidada
- Paha last ei ole olemas
- Millele keskenduda ja mida vältida peale lahkuminekut?
- Kuidas käituda, kui lapse käitumine sind vihastab?
- Miks on hea, kui laps vaidleb vastu?
- UUDISKIRI 2016/2
- Kuidas seada piire ilma karistamiseta?
- Mida teha hääle tõstmise asemel?
- Kuidas toetada tagasihoidlikku last?
- 5 levinumat müüti teraapia kohta
- UUDISKIRI 2016/1
- "Aeg maha" tehnika, nurka panek ja "paha lapse tool" - on sellest kasu või kahju?
- Kuidas rääkida lapsele, kust lapsed tulevad?
- Miks laste küsitlemine ei anna tulemusi?
- Kuidas kasvatada last, kes teistega arvestab?
- Koolitused sel kevadel
- Mida teha, kui laps lööb?
- Mis on laste emotsionaalne väärkohtlemine?
- UUDISKIRI - TALV
- Lapse arengu ABC: teismeline
- Kuidas saada lapsega kontakti 10 minutiga?
- Registreeru 2016. a koolitustele
- Saage tuttavaks: Auli Andersalu-Targo
- KAMPAANIA "OLE KOHAL" ERI
- Kontakti kampaania "Ole kohal"
- Lapse arengu ABC: vanus 6-10
- Kuidas lahendada lastevahelisi tülisid?
- Saage tuttavaks: Nelly Randver
- 4 peamist paarisuhte rikkujat
- 13 nõuannet häbeliku lapse toetamiseks
- Kas su laps saab sind usaldada? 5 nõuannet
- 15 nõuannet, kui vanematel on erimeelsused laste kasvatamise osas
- 6 nõuannet, kui lapse tuba on pidevalt segamini
- UUDISKIRI SUVI 2015
- Lapse arengu ABC: vanus 3-6
Uued kursused
Huvitavat lugemist
Ben Furman
Tuntud Soome psühhiaatri Ben Furmani poolt välja töötatud meetod käsitleb kõiki probleeme kui teatud oskuste puudumist.
Veelgi enam – ta ütleb, et lastel polegi õigupoolest probleeme – nad lihtsalt pole teatud oskusi veel ära õppinud.
Nii algabki Oskuste Õppe meetodi järgi laste probleemide lahendamine sellest, et probleem sõnastatakse ümber oskustena. Kui probleem on oskusena sõnastatud, siis on lapsega uue oskuse omandamiseks vaja läbi teha rida samme, et laps ennast nii kindlalt tundma hakkaks, et suudaks uut oskust rakendada.
Need sammud on ülimalt olulised ja „Oskuste õppe käsiraamatu“ näol ongi tegemist väikese kuid põhjaliku konspektiga, mis need sammud näidetega illustreeritult ükshaaval ära kirjeldab.
Selline lähenemine muudab probleemidega tegelemise toredaks ja rahuldust pakkuvaks kogemuseks nii lapsele kui täiskasvanutele. (Väike Vanker)
Ilmumisaasta: 2016
Kirjastus: Väike Vanker
Arhiiv
UUDISKIRI 2016/4
Seekordsed teemad:
- Mida teha, kui laps ei taha kooli minna?
- Mida teha, kui laps kardab pimedust?
- Kuidas lapses pesemisharjumusi kujundada?
- Kuidas aidata lapsel toime tulla lasteaia- ja koolipingetega?
- Eesti isade lood
Mida teha, kui laps ei taha kooli minna?
Mis võib olla selle põhjuseks, kui laps ei taha kooli minna ja kuidas saab vanem last selles olukorras toetada? Nõu annab pereterapeut ja kliiniline psühholoog Ene Raudla.
Kui laps ei taha kooli minna, siis võib üheks põhjuseks olla vastastikuse mõistmise puudumine ning pingelised suhted klassikaaslastega. Sellises olukorras pole kool see koht, kus õpilane tahaks olla. Laps ei pruugi vanemale rääkida sellest, mis koolis toimub, kuid tema tahtmatus kooli minna peaks panema vanemad mõtlema. Võib-olla pole ta leidnud ühist keelt klassikaaslastega, tal pole sõpru ning tunneb end seetõttu koolis üksildasena. Sel juhul on täiesti arusaadav, et ebameeldiv keskkond vähendab õppimise soovi. Lapsega tuleks sellest kõigest usalduslikult rääkida. Eelkõige tuleks aidata lapsel leida oma suhtlusringkond, mis talle sobib. Kui ta tunneb ennast seal tunnustatuna ja hinnatuna, siis on tal ka oma klassis turvalisem olla.
Lapsel võib olla olla probleeme, mille peale täiskasvanud ei tulegi. Vahel on päris keeruline jõuda lapse tegeliku probleemi põhjuseni ja aidata tal seda lahendada. Siin on abi lapse aktiivsest kuulamisest. Meeles tasub hoida mõtet, et laps kuulab meid siis, kui meie oleme teda kuulanud.
Mida tasuks aga vältida mures lapse abistamisel? Lapsel tekib viha ja trots, kui kasutame tema abistamiseks selliseid väljendeid:
"Mind ei huvita, et teised ei pea."
"Mine hakka kohe oma asju tegema."
"Lõpeta juba see virisemine."
"Kui mina väike olin..."
"Miks sa ei tee nii, nagu ma sulle ütlesin?"
"Vaata nüüd: see ei käi nii, vaid hoopis nõnda."
"Sa eksid, sest..."
"Jah, aga mõtle nüüd loogiliselt..."
"Sa oled lihtsalt laisk."
"Ise olid süüdi."
"No kuidas sa siis ei oska. See on ju nii lihtne."
"Küll sa oled tubli laps!"
Koolimineku hommikud
Seitsmeaastane laps ei pea veel kõigega ise hakkama saama. Nii lapsel kui ka õpetajal on ebameeldiv hoolitseda asjade eest, mis tegelikult kuuluvad vanemate vastusalasse. Näiteks tuleks aidata hoolt kanda selle eest, et:
- hambad on pestud,
- hommikueine söödud;
- koolikotis kõik vajalik olemas;
- eelmisel päeval koolis antud korraldused läbi loetud ja vajadusel allkirjastatud;
- ilmale sobilikud riided;
- tuletada meelde olla liikluses ettevaatlik.
- viimaseks on tehtud kallistus ja päev võibki alata.
Kõige tähtsam, mida vajab laps, et tunda ennast hästi, sõltumata tema vanusest, on vanema tähelepanu, armastus ja vanemlik hoolitsus. Ära muretse selle pärast, et nad sind kunagi ei kuula, muretse sellepärast, et nad sind alati jälgivad.
Huvilistele infoks, et Ene viib 5. aprillil 2017 kell 17:30-19:30 läbi grupinõustamise teemal "Kuidas abistada last õppimisel?". Lisainfo ja registreerumine: www.sinamina.ee/kalender
Mida teha, kui laps kardab pimedust?
Mida teha, kui laps kardab pimedust? Vastab psühholoog, loovterapeut ja Gordoni perekooli koolitaja Õnne Aas-Udam.
Hirmunud lapsele on rahustav, kui vanem võtab temaga füüsilise kontakti — silitab pead ja selga, patsutused, kallistused, embuses hoidmine jne.
Toetav on mures last aktiivselt kuulata. Teie laps on näiteks väljendanud, et ta kardab pimedust. Võite seda edasi arendada (olukorras, kus probleemi ei esine!), sõnastades kuuldu ümber, näiteks: "Oma voodis õhtuti on sul raske uinuda, sest kardad pimedust." Mida laps sellele vastab? Saate sealt vestlust edasi kerida ja tasapisi selgub, kas hirmu taga on äkki kartus mingite olendite ees, kes voodi all, kapis elavad, kummitused või hoopis midagi muud. See midagi muud võib olla näiteks ka suurenenud vajadus isa ja emaga koos olla, nende lähedust ja kontakti kogeda?
Taolistel puhkudel on abiks, kui leiate oma lapsele iga päev "sina-mina aega" (vähemalt 20 minutit), kus toimetate kahekesi, teete asju, mis lapsele meeldib, räägite asjadest, mis talle olulised jne. Selline igapäevane "armastuse tassi" täitmine annab lapsele turvatunde, mis võib viia tasapisi ka hirmu vähenemiseni.
Lisaks saate juba koostöös lapsega arutada, kuidas seda olukorda muuta, et laps oleks nõus ise uinuma (abivahendid — ehk on abi võlutegelasest/
Kuna laste mõtte- ja fantaasiamaailm erineb meie, täiskasvanute omast ikka suuresti, siis igasugu hirmud on mõneti lapseeas paratamatud. Ka kuueaastase lapse fantaasiamaailm võib talle võrduda reaalsusega ning seetõttu sobivad hirmudest jagusaamiseks igasugu loovad ja lapsepärased tegevused. Näiteks võite proovida joonistamist — paluge lapsel kujutada oma hirmu (vaim, pimedus), siis lasta tal see paber tillukesteks tükkideks rebida ja wc-potist alla lasta/prügikasti visata. Niiviisi saab ta kogemuse, et kontrollib olukorda.
Teile lapsevanematena saab soovitada ennekõike rahulikuks jäämist — juba sellega annate lapsele signaali, et on normaalne, kui sa midagi kardad, me mõistame su tundeid. Püüdke ise lapse hirmude pärast mitte masendusse sattuda või närveerida.
Kui tõesti olukord ei muutu (muutub hullemaks, hirm süveneb, häirib last ennast või tunnete ise, et enam ei oska mingitki moodi edasi minna), võiksite pöörduda lastepsühholoogi vastuvõtule, abi saab ka loovteraapiast (nt töö saviväljal, mänguteraapia, liivateraapia).
Kuidas lapses pesemisharjumusi kujundada?
Eesti isade lood
Perekeskus Sina ja Mina koostöös Delfi pereportaaliga Pere ja Laps kogusid ja jagasid isadepäeva puhul lugusid sellest, missugune on Eesti isa.
Avaloos selgitab pereterapeut Tiit Kõnnussaar, mida saab naine teha, et mees lapsest ei kaugeneks. Loe Tiidu artiklit "Isa ja ema peavadki ju erinevad olema" siit.
Henry Jakobson räägib oma videos sellest, mis talle isaks olemise juures meeldib ning ka isaks olemist puudutavatest tabudest. Lisaks annab Henry nipi, kuidas tema peres jagatakse ära kodused tööd, mis hetkel vajavad tegemist ning annab lõpuks oma julgustavad sõnad edasi noortele isadele. Vaata videot siit.
Kaja Kallas kirjutab sellest, mida on õppinud oma isalt. Ja ka sellest, miks on oluline isasid laste kasvatamisel rohkem usaldada. Loe artiklit siit.
Lõpuloos jutustab Priit Pajusaar oma vahvast ja mitmes mõttes erilisest isast. Loe artiklit siit.