Sisukord
Uued kursused
Huvitavat lugemist
Ben Furman
Tuntud Soome psühhiaatri Ben Furmani poolt välja töötatud meetod käsitleb kõiki probleeme kui teatud oskuste puudumist.
Veelgi enam – ta ütleb, et lastel polegi õigupoolest probleeme – nad lihtsalt pole teatud oskusi veel ära õppinud.
Nii algabki Oskuste Õppe meetodi järgi laste probleemide lahendamine sellest, et probleem sõnastatakse ümber oskustena. Kui probleem on oskusena sõnastatud, siis on lapsega uue oskuse omandamiseks vaja läbi teha rida samme, et laps ennast nii kindlalt tundma hakkaks, et suudaks uut oskust rakendada.
Need sammud on ülimalt olulised ja „Oskuste õppe käsiraamatu“ näol ongi tegemist väikese kuid põhjaliku konspektiga, mis need sammud näidetega illustreeritult ükshaaval ära kirjeldab.
Selline lähenemine muudab probleemidega tegelemise toredaks ja rahuldust pakkuvaks kogemuseks nii lapsele kui täiskasvanutele. (Väike Vanker)
Ilmumisaasta: 2016
Kirjastus: Väike Vanker
Arhiiv
Saage tuttavaks: Nelly Randver
Selles rubriigis tutvustame teile perekeskuse koolitajaid ja küsime nendelt ühe küsimuse, mille vastus võiks lapsevanematele olla huvitav ja abistav. Seekordseks koolitajaks Nelly Randver, kes annab nõu lastevaheliste konfliktide teemal.
Nelly, kuidas sina jõudsid lapsevanemate koolitamise juurde?
Olin 20 aastat töötanud pedagoogika ja psühholoogia õpetajana, koolitades lasteaia õpetajaid. Peres kasvas kaks last, poeg ja tütar. Kõik need aastad tundsin, et need meetodid ja võtted, mida oma laste kasvatamisel ja teiste õpetamisel kasutan, ei ole kõige efektiivsemad. Samas aga mõtlesin, et minu vanemad ja õpetajad kasvatasid mind samamoodi ning minust on saanud „inimene“. Kuid kahtlused jäid. Need kahtlused panid ennast 90-ndate alguses ümber õppima. Uudishimu ja soov midagi uut teada saada juhtisid mind 1993. aastal Gordoni perekooli koolitajate koolitusele.
Juba esimestest tundidest sain aru –„see ongi see, millest ma kõige enam puudust tundsin!!“ Kuigi omad lapsed olid selleks ajaks juba suureks kasvatatud, siis asusin omandatud tarkusi edastama teistele lastevanematele ja oma lastelastele. Võin tõdeda, et tänaseks olen oma õppejõu, nõustaja ja koolitaja ameti kõrvalt neid teadmisi jaganud lapsevanematele ja õpetajatele (kokku üle 100 grupi).
Mis mind võlub perekooli puhul on just oskuste õpetamine nagu aktiivne kuulamine, selge ja hinnanguvaba eneseväljendus ning võitja-võitja konfliktilahendus. Mulle pakub kõige rohkem rõõmu, kui ma kursustel näen, et vanemad tulevad paremini toime peresuhete loomisega, nad oskavad tugevdada ja taastada sidet oma laste ning pereliikmetega, seavad lastele piire suhteid kahjustamata ning lahendavad peretülisid kaotajateta meetodil. Kuidas karistamise asemel hakkavad vanemad kasutama alternatiivseid meetodeid – kuulavad last ja räägivad temaga. Suur on vanemate üllatus, kui selgub, et nad ei peagi laste vahelisi tülisid lahendama, vaid saavad olla nn „vahendaja“ rollis ja vastutus lahendamise eest jääb lastele.
Loe Nelly Randveri nõuandeid lastevaheliste konfliktide lahendamiseks siit.