Registreeru koolitusele

Liitu uudiskirjaga


Foorum :: Suhted erinevate põlvkondade vahel :: Pingeline suhtlemine 15 a. tütrega

Katrin
Külaline
Postitatud 13.04.2011 kell 23:44
Tere!

Loen raamatut Tark lapsevanem ja samal ajal üritan paar viimast päeva suhelda aktiivselt kuulates ja mina-sõnumeid konstrueerides (tunne on nagu ei oskaks üldse enam rääkida).

Peres on 2 last, aga hetkel on mure just vanema lapsega.

Kuidas vastata mõjuvate mina-sõnumitega lausetele:

1. "Kui Sa ei luba mul kodus suitsetada, siis ma lähen maja ette suitsetama."
2. "Kanna mulle arveldusarvele 2 eurot", kuuldes, et ma seda ei tee, on telefonis kõige rämedamaid roppusi kuulda minu aadressil. Mis siis teha, kas oodata, kuni "hoog raugeb" ja uuesti korrata, et ma ei kanna üle või öelda, et ma ei saa sinuga praegu rääkida, sest Sinu jutt on ebaviisakas minu suhtes.
3. "Ma ei viitsi kooli minna, lähen siis kui lähen ja mul ükskõik, mis Sa arvad!"

Kõik need 3 lauset on iga nädal kordi ja kordi arutlusel. Nüüd, mina-sõnumeid "ehitades" tundun ma endale jõuetuna, sest lauses "Ma ei luba sul nii teha ja kõik!" on power sees, aga kirjeldades ennast tundun kuidagi "mahedana" ja mitte mõjuvana.

Kas on ka olukordi, kus mina-sõnumid "jõuavad kohale" alles paari kuu pärast? Või ei jõua isegi siis kohale? Ehk siis, kas näiteks aasta pärast on muudatused juba näha?

Tänud!
Maarika Lember
Psühholoog, Gordoni Perekooli koolitaja
Postitatud 14.04.2011 kell 12:38
Aitäh, et oma murest kirjutate ja püüate leida lahendusi suhete parandamiseks teismeeas tütrega. Uute oskuste õppimine (ja harjumine sellega, et ema neid kasutab) on alati raske, eriti veel siis, kui hormoonid möllavad ja suhted on niigi teravad. Jagan teiega siin mõningaid mõtteid, kuid paremat abi ja tuge suudab ilmselt pakkuda koolitusgrupp koos koolitajaga või nõustaja.

Olukord nr.1. Suhtumine suitsetamisse peegeldab inimese väärtusi ning siin on tegemist väärtuskonfliktiga. See tähendab, et kui suhtuda oma lapsesse kui võrdväärsesse partnerisse, siis parim, mis me teha saame on anda ise positiivset eeskuju, rääkida miks on mittesuitsetamine meie jaoks oluline, tuua välja oma seisukohta toetavad teaduslikud andmed ja uuringud (mida konkreetsemalt, seda parem. Üldisel tasandil rääkimine teismelisi kuulama ei pane) ning kuulata huviga tema seisukohti st. lülituda ümber aktiivsele kuulamisele. Mida suitsetamine talle pakub? Kuidas on see seotud tema enesetundega? Kohest muutust kindlasti ei tule, kuid see võib panna lapse mõtlema. Positiivselt mõjub juba seegi, et teda koheldakse austusega nagu teist täiskasvanut, ei õpetata ega näägutata.
Kui teie kodus suitsetamine ei ole teile sugugi vastuvõetav, siis tuleb seda selgelt mina-sõnumiga väljendada ja teha kokkulepe. N: „Suitsuhais jääb külge kõigele, mis meil kodus on ja see on mulle vastuvõtmatu. Mul ei ole nii palju võimu, et keelata sul suitsetamine, kuigi see teeb mulle väga haiget ja teeb mind õnnetuks, et sa suitsetad. Kuid ma palun, et sa ei suitsetaks meie kodus ega minu nägemisulatuses. Kas see on sulle vastuvõetav?“
Kõige olulisem on oma last siiski suitsetamise osas aktiivselt kuulata. Ilmselt ei õnnestu see esimese korraga, kuid valides sobiva ajahetke, on kindlasti võimalik temaga luua kontakt ja mõista, mida suitsetamine talle annab ja tema jaoks tähendab.

Olukord nr. 2. Siin on koos kaks teemat – laps esitab teile konkreetse nõudmise ja laps ropendab. Viimane on taas väärtuskonflikti teema ning selle suhtes saate käituda samamoodi nagu suitsetamise suhtes. Raha on teema, mis tasuks täiesti eraldi käsile võtta. Sisuliselt on konflikt selles, et tema vajab rohkem raha kui teie olete valmis/olete suuteline talle andma. Teie vajadus on püsida oma eelarve piires, tema jaoks on raha vahend, et rahuldada oma vajadusi. Telefonis sellist olukorda ära ei lahenda, seal saab vaid viidata sõlmitud kokkuleppele (kui see on olemas)ja anda konkreetne vastus N: „Ei, praegu ma seda raha sulle ei kanna ja ma ei ole valmis neid ebaviisakaid väljendeid kuulama“. Mõlemale sobival ajahetkel peaksite läbi arutama, millised on teie võimalused ühelt poolt ja millised on tema vajadused teiselt poolt. Ka selles olukorras on kandev roll aktiivsel kuulamisel, ehk püüul tõesti mõista, milleks lapsel raha vaja läheb. Kui tal on vaja riideid osta, siis mida need uued riided talle annavad? Ilmselt ei ole tegemist sellega, et tal ei ole midagi selga panna, vaid seal all on vajadus kuuluda mingisse gruppi, tajuda end psühholoogiliselt teistega võrdväärsena vms. Siis saate koos arutada, millised võimalused on veel olemas, et ta end teiste seltsis hästi tunneks. Mina-sõnumiga saate väljendada seda, milleks ise valmis olete ja miks.

Olukord nr. 3. See on ilmselt kõige tõsisem mure. 15-aastsel on põhikool veel lõpetamata ning seega riiklik kohustus koolis käia. Samas on suhtumine haridusse samuti väärtuskonflikti teema st. teil ei ole võimalik välja tuua tema mitte koolis käimise otsest mõju iseendale. Kuni põhikooli lõpuni saate siiski öelda, et minul lapsevanemana lasub kohustus tagada sinu kooliskäimine, sest kooli ees vastutab lisaks lapsele ka lapsevanem.
Teie lapse kolmas lause viitab otseselt sellele, et tal on probleem. See tähendab, et teda tuleb aktiivselt kuulata. N: „Sulle tundub, et ma sunnin sind ja ei hooli sinu vajadustest?“ või „Sul on praegu tähtsamaid asju teha?“ Tundke siirast (mitte sarkastilist) huvi, mis tal plaanis on, mis on tema elus oluline. Hoidke esialgu jõuga tagasi kõik oma tõekspidamised ja seisukohad. Protestieas teismeline vajab ennekõike seda, et tema iseäralist maailmapilti kuulatakse ja sellest huvitutakse. Kui ta seda tajub, siis järgmisel hetkel on ta valmis ka teie mina-sõnumeid kuulama ja nende üle arutlema. Tihti ei jõua mina-sõnum kohale seepärast, et laps on oma tunnetest niivõrd haaratud, et ta tõesti ei kuule neid. Kõigepealt on vaja tema tundeid kuulata ja pakkuda talle mõistmist (protestiva käitumise korral on seda raske teha, tuleb leida hetk, mil ise tunnete, et enda „akud“ on täis ja te olete valmis), see muudab lapse koostöövalmimaks.

Mina-sõnumid on tõesti „pehmemad“ lapse käitumise mõjutamise vahendid ning nende mõju on tihti nähtav alles aastate pärast kui märkate, et teie laps on iseseisev ja suudab ise heal ning halval vahet teha. Ehk on abi mõtteviisist, et reeglina on lapse murettekitava käitumise taga mingid tema rahuldamata vajadused. Kui need läbi aktiivse kuulamise päevavalgele tuua, siis võib pool muret juba murtud olla. Ühiselt lahendustele mõtlemine annab lapsele tunde, et temast hoolitakse ning julguse ka järgmisel korral vanemaga rääkima tulla. Oma vajaduste eest seismisel on mina-sõnumid siiski väga abistavad, eriti kui need tulevad südamest ning neid toetavad kehakeel ja hääletoon ja kogu teie emotsionaalne olek. Kui muidu ei saa, siis võib ka karjuda, kuid ka karjuda saab „ilusasti“, ilma teist otseselt halvustamata. See on heade suhete aluseks.
Soovin teile südamest jõudu alustatud tee jätkamiseks ning kui oma mõistus otsa saab, siis pöörduge julgelt nõustaja poole.
Kas see vastus oli abistav?
Näita kõiki postitusi (4)

Kommentaarid:

Aitäh!

Täname Teid tagasiside eest!