Mul on tihti tunne, et ma enam ei suuda, ma ei saa nendega hakkama.
Ma ei oska oma lastega käituda. Mu 4a tütar kiusab väiksemat. Minu keelamist ta ei kuula. Ta tahab pidevalt arvuti taha mängima minna ja leiab, et ta teised mänguasjad on igavad. Kuidas teda õpetada/juhendada tavaliste asjadega mängima?
Mu 1,5-ne tütar tahab pidevalt sülle. Ma ei saa midagi kodus teha. Kui ta maha panen, on kisa lahti. Ilmselt on siin süüdi ka see, et hakkasin tööl käima. Kui olen kodust ära, siis nad saavad issiga ilusti hakkama, aga kui kodus olen, siis on emme külge klammerdumine. Pisemaga on mul ka see mure, et ma ei oska teda magama panna. Varemalt jäi ta rinna otsas magama. Rinda sai ta kuni 1a saamiseni. Peale seda on ta jäänud süles magama pudeliga ja siis olen pannud ta võrevoodisse. Nüüd ei ole ta nõus võrevoodis magama. Kuidas õpetada teda magama jääma ilma pudeli ja süles olemiseta?
Ja kõige olulisem...kuidas ma saaksin ise ennast aidata? Kuidas jääda rahulikuks?
Küllap on teil õigus – teie tööleminek on olnud suur muutus, eriti pisema tütre jaoks. Selles vanuses on väga keeruline leppida sellega, et emme on ära. Ta tuleb sellega küll toime, kuid see on talle väga raske katsumus, igatsus on nii suur ja seetõttu ka klammerdumine, kui te kodus olete. Tal on pidev hirm, et kaote ära. Sageli lapse sülle tahtmine võib olla teile väga kurnav, kuid temale väga vajalik ja ilmselt aja jooksul ka mööduv. Pakkuge seda, kui vähegi võimalik, sest tema tõrjumine ja keelamine teeks asja hoopis keerulisemaks. Julgustage teda ka omaette mängima või teie läheduses tegevust leidma. Laps annab ise märku, kui ta seda enam niipalju ei vaja. Igaks juhuks lisan, et kui lapse peale pahandate, vältige igal juhul näiteks selliseid vihjeid nagu, „kui sa ei ….. , siis ma lähend ära“ või „ … sülle ei võta“ vms.
Magamamineku harjumusi pole kindlasti ka kerge muuta. Seda enam, kui tal on samal ajal nii raske leppida teie töökäimistega. Võimalik, et kui tütar on juba veidi rohkem kohanenud teie äraolemisega, on magama minna ka kergem ilma süles olemata. Kui ärkvelolekul on ta saanud oma vajaduse teie süles olla kätte, siis suudab laps ka kergemini oma voodis und oodata. Last aitab see, et ta saab aru, et ema ei kao ära, on teises toas, et nüüd tulebki tal ise oma voodis uinuda. Sageli hakkavad lapsed ju hüüdma, nutma, juua ja pissile tahtma jne. ning emme ikka ju tuleb ja nii saabki jälle temaga koos olla. Kõik see on loomulik, kuid lõpeb siis, kui laps mõistab, et need võtted ei toimi, kuid tunneb end siiski turvaliselt ega pea jääma üksi oma hirmuga. Tähtis on see, et laps oleks suuteline mõistma uut korda, oleks suuteline taluma lühiajaliselt omaetteolemist ilma hirmuta. Jälgige, millal teie lapsel on selline valmisolek olemas ja siis viige sisse uus magamamineku harjumus.
Kui olete märganud, et mõned asjad õnnestuvad väiksema vaevaga, kui teie olete eemal ja isa toimetab, siis ka see tuleks arvesse võtta. Isad on vahel suurepärased uute harjumuste kujundajad. Nad teevad midagi teisiti ja see toetab lapse kohanemist.
Mis puudutab suurema tütre arvutihuvi, siis tehke kindel kokkuleppe, näiteks mitu tundi päevas, kui kaua järjest ja millal on lubatud arvuti taga olla. See on vajalik ka tervislikust seisukohast. 4-aastasega mõistab kindlaid reegleid ja on suuteline nendega toime tulema. Jälle, peaasi, et arvutiga mängimine ja selle piiramine ei oleks kauplemisvahend, preemia ega karistus. Lihtsalt on kindel aeg, millal on lubatud. Lapsed on piisavalt uudishimulikud ja loovad, leidmaks uusi tegevusi. Jälgige, mille vastu laps veel huvi tunneb, võimaldage neid tegevusi, asju, kuid tema eest mängida, talle ette näidates ei pruugi tema huvi äratada, lapsel peaks jääma avastamisrõõmu ja fantaasia rakendamist. Sageli on mänguasjad liialt nö valmis, lõpuni arendatud ja lapsele ammenduvad nad kergesti. Kauem pakuvad huvi need, mida saab erinevalt kokku panna, midagi ise valmistada, oma lugusid seal arendada, veel igsugused meisterdamised, joonistamised, voolimised jne. looge võimalusi kindlsti ka liikumiseks. Väga toredad ja elamusi pakkuvad on kindlasti igasugused koguperemängud ja –tegevused.