Registreeru koolitusele

Liitu uudiskirjaga


Foorum :: Lapse areng :: Viieseks saava lapse kõne

K
Külaline
Postitatud 28.11.2016 kell 16:33
Tere, mul on mure tuttava lapse pärast, kes on saamas kohe-kohe viie aastaseks. Olen püüdnud lapse vanemat suunata ning kasvõi lapsega kontrolli minema veendumaks, et laps ei vaja abi ning kasvab välja sellest, kuidas ta praegu räägib. Nimelt: lapse kõne on väga segane. Vanemad ei saa isegi aru, mida laps neile öelda tahab, sest ta räägib väga halvasti, kaotab kõneldes pooled tähed ära, tähed on vahetuses, käänded samamoodi. Mõningaid asju ütleb lihtlausetes, kuid sõnad jäävad algvormi - ta ei suuda neid käänata ega pöörata. Lapse vanemalt on küsinud teisedki, et kas nad abi ei ole otsinud, aga sellele järgneb vastus, et ei ole ja küll kasvab välja. Ometi kuuleb üsna tihti vanemat lapsele ütlemas: "Mida? Ma ei saa aru, mida Sa räägid." Ja nii kümneid kordi järjest, kuni lõpuks midagi saab selgeks - sedagi siis, kui lapselt ise vastuseid küsida, et kas ta mõtles seda või teist...

Minul on selle lapse pärast mure. Ja kuna tegemist on mulle väga lähedase inimese lapsega, siis pöördungi siia, et keegi pädev inimene avaldaks arvamust. Lasteaias logopeedi ei ole ja laps seal väga tihti ka ei käi, kuna on suurema osa ajast kodus haige.

Toon ka mõned näited sõnadest, mida laps kasutab...
Kui ta räägib, siis ei saada tema lausest aru, sest see kõlab justkui "pudikeel". Lisaks korrutab laps tihti ühte ja sama sõna enne, kui suudab järgmise öelda.
Sõna üks on üts, konna kutsub krooksuks, aga nimetab kloots. Tahab öelda lauset: mul on kodus koer, käin temaga jalutamas. Ütleb: Minul kodus üts (asendab sõna koer looma nimega ja kui küsida, mis loom see on, vastab üts kuts), tema jalutamas käin. Kui küsida, mida koer sööb, siis vastab: (looma nimi) seda sööb... (ja otsib siis sahtlist toitu, et näidata, milline see on, aga ei oska öelda, et tegemist on koeratoidu või krõbinatega). Need siis mõned näited. Aga kogu see kõne on lihtsalt nii segane ja arusaamatu, et nõuab tohutult vaeva, et üldse aru saadagi, mida laps räägib.
Õnne Aas-Udam
Psühholoogiline nõustaja, Gordoni Perekooli koolitaja
Postitatud 28.11.2016 kell 22:28
Teie mure oma tuttavate pea viieseks saava lapse kõne arengu osas on kirjeldatu põhjal täiesti põhjendatud. (tegu on ikka eesti keelt emakeelena kõnelevast perest lapsega, mitte kakskeelsest perest?) Kahjuks paljud vanemad ei ole kursis ja ei tea lapse kõne arengu etappe ja mida mingis vanuses laps peaks juba suutma, samuti eitatakse tihti probleemi olemasolu (ei nähta justkui elevanti elutoas), nii tõsised puudujäägid kõnes ei lähe iseenesest üle.
Lisan siia lingi logopeed.ee kodulehelt, kus on ära toodud 4,5 aastase lapse kõneareng: http://www.logopeed.ee/et/4-5akoneareng
Loodan, et teil õnnestub lapse vanematega rääkida rahulikult/neutraalselt ja süüdistusteta ning tutvustada või pakkuda neile võimalust selle infoga tutvumiseks.
Ilmselgelt vajab see laps kiiresti abi ning vanemaid võiks aidata abi otsima ehk arusaam, et spetsialisti poole pöördutakse ikka selleks, et lapsel läheks edaspidises elus hästi! Kahjuks on paljude laste ebaedu põhjuseks koolis just avastamata või vähe tegeletud logopeedilised puudujäägid,- kindlasti vajab see laps kohest sekkumist väljastpoolt!!!
( kui vanemad ei võta vedu, tuleb teil teavitada murest lasteaeda või kui ka see ei aita, siis kohalikku lastekaitsespetsialisti. Teil on õigus ja ka kohustus sekkuda)

1 lugeja arvab, et see vastus oli abistav.

Kas see vastus oli abistav?
Kirjasaatja soovil saab sellele teemale vastata ainult perekeskuse spetsialist.
-->

Kommentaarid:

Aitäh!

Täname Teid tagasiside eest!