Registreeru koolitusele

Liitu uudiskirjaga


Foorum :: Lapse areng :: Nutmine ja mängimine

Käty
Külaline
Postitatud 14.09.2015 kell 20:50
Tere!

Kuidas teha vahet mudilase nutmisel/jonnimisel sellepärast, et ta on lihtsalt õnnetu või kui ta tahab oma nutmisega midagi saada/nõuda. Saan aru, et kui laps on õnnetu siis tuleb tal lasta nutta turvaliselt enda juures.. Kui laps soovib midagi oma nutuga saavutada ja kui ütlen et praegu ei saa, siis tuleb oma tegemisi edasi teha ega ole vaja ta nutust välja teha.. Kas ma olen õigesti aru saanud sellest, praeguste õpetuste kohaselt? Teinekord on raske sellest vahest aru saada, eriti kui ise ka ärritun millegi peale..

Mida teha kui laps mängib asjadega ja siis hakkab neid loopima? Ütlen, et mulle ei meeldi ja nii ei tohi. Puhub peale ja mängib edasi ja loobib jälle.. Kas ma võin talle öelda, et kui ta nii veel teeb siis võtan asja ära. Kas last võib karistada mänguasja ära võtmisega? Siis tuleb nutt. Kas see on see nutt kus peaks olema ta juures või ei peaks sellest nutust välja tegema? Kas siin on koht kus peaks 2-aastasele seletama: Ma võtsin mänguasja ära sellepärast, et sa loopisid seda?
Õnne Aas-Udam
Psühholoogiline nõustaja, Gordoni Perekooli koolitaja
Postitatud 15.09.2015 kell 10:27
Küsite, mida teha lapse nutuga, - kas saab eristada, millal tegu murenutu ja millal nn jonninutuga ning kuidas käituda, kui laps loobib mänguasju.
Lapse käitumine on ajendatud vajadustest (nagu kõikidel inimestel, sh täiskasvanutel). Vajadus ei pea olema seotud vaid negatiivsete asjadega,- et ta ei saa midagi, mida ta tahab, või ta enam ei taha midagi (süüa/juua). Ka uudishimu ja soov katsetada on vajadus. Lapse jaoks on põnev näha, kuidas asjad kukuvad, ta õpib ju niiviisi maailma enda ümber tundma (on ju põnev, mis heli esemed kukkudes tekitavad, kui nad tükkideks/katki lähevad ja isegi vanema reaktsioon on lapsele põnev). Leidke lapsele võimalusi mänguks ja turvalisteks katsetusteks. Näiteks vannis võib ta võtta plasttopsi ja seda vette kukutada, veega plätserdada, samuti saab ta seda kraanikausis. Kui laps aga laualt tassi või kausi võtab ja seda maha tahab visata, siis öelge näiteks „Ei tohi toidunõusid maha visata. Need lähevad katki ja mulle ei meeldi seda sodi koristada.“ või siis „Nõusid ei loobita. Kui tahad visata, siis võta pall“. Neid asju peate ütlema jällegi korduvalt. Ei maksa loota, et mõne korra ütlemise järel 2-aastane ennast muudab. Tal võtab arusaamine veel aega, kuna tema aju areng/võimekus on hetkel suuteline vaid hetkeks teie keeldu meeles hoidma. Ta tõepoolest unustab teie keelu koheselt ja ka seetõttu teeb ta korduvalt samu ebakohaseid asju.
Kui laps viskab mänguasju, on seal taga ikka terve uudishimu. Ta ei tee seda meelega või teiele meelehärmi valmistamiseks. Kui see teid ärritab, rahunega ise kõigepealt (minge hetkeks kasvõi kõrvale ja hingake paar korda sügavalt)- siis toimetage edasi. Üks võimalus probleeme ennetada on vähendad lapse mänguasjade hulka, panna osad asjad kappi ära. Mingi aja pärast vahetage lelud välja ja laps tunneb "uutest" asjadest taas rõõmu. Mis on see, mis teid mänguasjade loopimise juures enim pahandab? Kartus, et asjad lähevad katki, keegi saab nedega pihta/haiget, teile tundub et laps ei austa teid, jne?
Muidugi, kui laps loobib asju vihaga, siis tuleb talle õpetada viha välja elamiseks muid viise. Peegeldage talle tema tundeid tagasi. Näiteks „Oled pahane, et ma ei luba sul asju loopida. Sa võid pahane olla, aga kaussi ei tohi maha visata“. Viha ja sellega seotud teised negatiivsed tunded on loomulikud, me kõik kogeme neid aeg ajalt. Oluline on viis, kuidas laps oma viha näitab. Tundeid peegeldades annate talle sõnavara, kuidas ennast väljendada ning siis ta ei pea enam asju loopima. Karistamisest ja noomimisest pole kasu, sest laps ei õpi siis tunnetega toime tulekut.
Nagu enamus lapse arenguga /kasvamisega kaasnevatest probleemidest, mööduvad ka asjade loopimise probleemid. Oluline, et oleksite lapsele teejuhiks (rahulik ja end selgelt kehtestav täiskasvanu) ja näitaksite ette, kuidas käituda.
Nutu osas julgustan teid reageerima sellele alati rahulikuks jäädes, end tundlikult. Pole vahet, kas laps nutab kurvastusest, valust või pettumusest- ta vajab alati luba kurvastust väljendada ja soovi tunda vanemat enda juures sel keerulisel hetkel.
Kas see vastus oli abistav?
Käty
Külaline
Postitatud 16.09.2015 kell 10:24
Huvitav küsimus, et mis mind häirib asjade loopimise juures.. Esialgu tundub see vastus ju nii elementaarne.. Aga hea kui küsitakse ka selliseid küsimusi, kus peab sügavamalt mõtlema hakkama, mis siis on see tegelik põhjus.
Esimene asi on kindlasti see, et asjad lähevad katki. Mind on õpetatud asju hoidma ja et need on väärtuslikud. Seetõttu olen ma ka väga kinni materiaalsetes asjades. Samas üritan nendest ahelatest tasapisi vabaneda, sest asjad ei ole ju kõige tähtsamad.
Kindlasti häirib mind ka teiste kõrvalviibijate halvakspanu, et minu laps lõhub asju ja ma ei suuda teda seal juures korrale kutsuda. Et kui ma talle korra ütlen, et ei tee nii, ja laps ikka teeb.. Mulle võib tunduda, et teised arvavad, et mu laps ei kuuletu mulle koheselt, see tähendab, et ma olen halb ema ja ei nõua kiiret kuulekust ja mu laps on kasvatamatu ja ma pooldan vabakasvatust, kus lapsele on kõik lubatud.
Miks ma ärritun kui laps paarist rahulikust ütlusest aru ei saa.. Seda peab ikka meelde tuletama, et ta on laps ja ta ei saa nii kiiresti aru ega jää meelde kõik kohe. Minult on nõutud kiiret kuuletumist, et nii on ja nii peab ja kui aru ei saa tuleb karjuda, siis ikka kuuletub. See kõik on nii sisse juurdunud, et ei oskagi teistmoodi, eriti kui ei ole võimalust endal maha rahuneda..
Õnne Aas-Udam
Psühholoogiline nõustaja, Gordoni Perekooli koolitaja
Postitatud 16.09.2015 kell 19:48
Täiesti loomulik, et võtame iseenesetmõistetavatenaja neid kahtluse alla seadmata oma lapsepõlvest kaasa vanemate väärtused-hoiakud- ja arusaamad. Mõned neist ongi väga mõistlikud ja aitavad meil oma elu hästi elada, teised jällegi...igatahes mul on hea meel, et vaatasite endasse ja saite aru oma vastumeelsusest, kui laps asju loobib.
Ma ei tahagi öelda, et laske ta loobib, ostate uued asjad! Ei. Pideva pahandamise ja keelamise asemel tasuks ehk lihtsalt oma kaheaastase põnni käeulatusest kergestipurunevad asjad eemale panna. Kapi otsa, kappi ära. Niiöelda ennetada võimalikke probleeme keskkonna kohandamisega.
Teiseks nimetate, et tunnete just teiste inimeste ees häbi, justkui te poleks piisavalt hea emam kuna ei suuda oma last "taltsutada". Võtke rahulikult, teie annate endast kindlasti parima! Kuidas oma lapsele aga selgeid piire seada, ei-öelda- seda saab kõike õppida. Perekeskus Sina ja Mina kodulehe avalehel on viide e-koolitusele piiride seadmisest. tehke see koolitus omas tempos, samm-sammult läbi ja praktiseerige kohe ka oma põnnil. Parimad tulemused saavutate, kui rakendate neid järjekindlalt ja pidevalt- vaid harjutades hakkavad nad tööle!
Vaadake:http://www.sinamina.ee/e-koolitused/koolitused/koolitus/?sid=2
Uskuge mind, kui teil on vanemana õpitud selgeks "head tööriistad", olete probleemolukorra tekkides palju rahulikum, sest teate, mida teha.

1 lugeja arvab, et see vastus oli abistav.

Kas see vastus oli abistav?

Kommentaarid:

Aitäh!

Täname Teid tagasiside eest!