Registreeru koolitusele

Liitu uudiskirjaga


Foorum :: Lapse areng :: Laps hetkel 4 aastane, 6-aastaselt kooli?

Vanem
Külaline
Postitatud 16.06.2012 kell 00:53
Tere, mure selline.

Laps käis 1 aasta lasteaias, mis asus kodust üsna kaugel, teiseks aastaks panin ta teise lasteaeda, mis kodule ja tulevasele koolile lähemal. See otsus tuli üsna raskelt ent kaalutletult, peamine põhjus oli see, et ta saaks kooli minna koos lastega, kellega ta koos lasteaias käib (esimeses lasteaias käisid lapsed veidi teisest piirkonnast). Vahetus läks suhteliselt kergelt. Nüüd on kokku käinud 2 aastat lasteaias, mõlemad aastad erinevas.

Probleem aga selles, et selles rühmas, kus ta hetkel käib, on ta kõige noorem. Teistest aasta jagu isegi. Ma olen veidi mures, ei tahaks oma lapse lapsepõlve liiga lühikeseks jätta (teda 6-aastaselt kooli saates), teisalt ei taha ma ka taas rühma vahetada, sest tal on praegu tekkinud tõeliselt head sõbrad ja ma kardan tema reaktsiooni kui ta enam nendega koos olla ei saaks.

Teine, veel hullem variant oleks see, kui lasteaia viimases rühmas selgub, et ta pole kooliküps, 6-aastaselt võõrasse rühma minek oleks veel kohutavam. Pealegi lasteaia vahetuse idee oligi see, et ta saaks kooli minna sõpradega,kellega ta on mitu aastat lävinud.

Kuidas suhtuvad spetsialistid ideesse saata laps 6 ja poole aastaselt kooli? Kas võivad tulla õpiraskused ja teistest mahajäämine?
Auli Kõnnussaar
Psühholoog, Gordoni perekooli koolitaja
Postitatud 19.06.2012 kell 10:36
Te ei taha oma lapsele liigseid sekeldusi ning soovite, et teie lapsel oleks võimalikult pingevaba ja pikk lapsepõlv. Kardate, et teie lapse sünniaja tõttu võib tal tulla raskusi nii sel juhul, kui panete lapse varem kooli kui ka siis, kui panete hiljem. Sarnane küsimus on paljudel vanematel ning ühtset õiget vastust ei ole. Kooliga kohanemine ja uute sõprade leidmine on alati protsess ning sõltub paljudest asjaoludest. Alati tuleb arvestada lapse arengulise eripäraga. Eraldi tuleb arvestada kooliküpsuse erinevaid külgi. Lisaks valmisolekule lugeda ja kirjutada tuleb arvestada emotsionaalset-, sotsiaalset- ja füüsilist küpsust. Tuleb vaadata, kuidas laps tuleb toime enda vajaduste eest hoolitsemisega ja oma emotsioonidega. Kindlasti tasub nõu küsida lasteaia õpetajatelt ning ka koolist. Ka spetsialistid ei pruugi alati tuleviku õnnestumisi või raskusi ette näha. Vahel on poisid pigem need, kes vajaksid pikemalt aega, et turnida, ronida ja joosta enne kui koolipingis rahulikult õppida tahavad. Samas võib mõni väga asjalik ja õpihimuline tüdruk, kes varem kooli läheb , hätta jääda just suhete ja emotsioonide poolega. Kuid siiski rõhutan, et ideaalset olukorda ei saa luua ja oluline on ikka protsessis lapsele toeks olla, ise piisavalt rahulikuna püsida ja vältida liiga suuri ootusi.


Alati ei ole lapse kogemuse jaoks määrav see, mis toimub, vaid see, kuidas toimuvasse suhtuvad täiskasvanud. Kui peaks selguma, et laps ei ole kooliküps ja õpetajad soovitavad jääda veel lasteaeda, siis on oluline lapsega rääkida ja kuulata tema tundeid ja mõtteid toimuva kohta. Selgitada võib koolimineku vanuse reeglit ning aidata lapsel oma võimaliku pettumusega toime tulla. Teiselt poolt, kui laps läheb kooli ja miski osutub tema jaoks seal esialgu keeruliseks, siis on jällegi oluline, kuidas toetada teda nii kodu kui ka kooli poolt. Kui täiskasvanud ei loo liiga kõrgeid ootusi, siis saab olla kõigil suurem rahuolu. Koolis on oluline, et laps on märgatud ja toetatud just sellisel arenguastmel, millel ta parasjagu on. Koolis ongi oluline õppida ennast tundma, teistega suhteid looma. On loomulik, kui see kõik ei tule kohe hästi välja. Selleks ongi vaja täiskasvanuid, kes oskaks toetada ja aidata.


Lapsed võivad vahel kohaneda hoopis paremini kui oskame täiskasvanutena loota. Täiskasvanute hirmud ei pruugi sugugi täituda. Kogu selle koolimineku protsessi puhul peaksid vanemad leidma endale võimaluse rääkida oma muredest konkreetsete spetsialistidega koolis ja lasteaias, et vastuseid saada olulistele küsimustele. Vanema usaldus ja rõõm on kindlasti vajalikud hoiakud, mis mõjutavad ka last ning aitavad tal kohaneda erinevate keeruliste olukordadega. Vanemate rõõmsad silmad on kindlasti olulised lapse arengu toetajad Smile Seega on hea, et otsite oma küsimustele vastuseid! Kindlasti rääkige nendega, kes teie lapsega igapäevaselt tegelevad ja kes hakkavad tegema seda koolis.
Kas see vastus oli abistav?
Kirjasaatja soovil saab sellele teemale vastata ainult perekeskuse spetsialist.
-->

Kommentaarid:

Aitäh!

Täname Teid tagasiside eest!