Registreeru koolitusele

Liitu uudiskirjaga


Foorum :: Lapse areng :: kuidas ennast kehtestada 3-aastase lapsega

Besame
Külaline
Postitatud 07.04.2009 kell 16:08
3-aastane poiss muudkui vaidleb vastu, põhiline on, et ei tee, ei taha jne.
Olen kogu aeg kasvatanud teda nö selgituste teel, kuid nüüd ta ei kuula mu selgitusi ära, miks midagi tegema peab, vaid hakkab kriiskama, nutma kohe ja jutul lõpp.
Näiteks tahan talle mingit riiet selga panna, et toas on jahe. tema ei lase endale pükse panna jalga, et tema ei taha ja jutul lõpp.
Süüa ei taha, nina nuusata ei taha jne jne.
Ma tunnen, et varsti ma ei jõua enam selgitada, vaid tahaks mingit tõhusamat meetodit tarvitada.
Head nõuannete eest tänulik!
a ja c
Külaline
Postitatud 08.04.2009 kell 16:33
Very Happy nagu loeks oma kirjutust. küllap on see kasvav "Mina". Meil põhiliseks lauseks selgitustele "Emme ma ei taha sind üldse".
Ootan samuti häid nõuandeid.
Meelike Saarna
Pereterapeut, Gordoni perekooli koolitaja
Postitatud 10.04.2009 kell 22:50
Ei taha riidesse panna, pissile minna, hambaid pesta, tuba koristada... Tuttav lugu, kui tegu on 2-3-aastase lapsega. Eitus kuulub arengu juurde, selles vanuses väikese inimese ägedad ei-d annavad meile märku, et ta on jõudnud eluetappi, kus hakatakse tunnetama enda eraldiolekut, väärtuslikkust. Kuidas saakski toimuda isiksuse areng, kui puuduks võimalus öelda „ei“.
Niisiis võiks lapse eitusperioodi suhtuda mõistvalt ja püüda teda tema arengus toetada. Toetamine tähendab eelkõige mõistmist. Arusaam, et laps „jonnib“, „kiusab“, „ongi pahura loomuga“ on kõik lihtsalt sildid, hinnangulised väited, ja need ei aita meid edasi. Tõsi on see, et ükski laps (ega täiskasvanugi) ei tee midagi niisama, ilma vajaduseta. Selleks, et aru saada, mis on ühe või teise käitumise või reaktsiooni taga, on vaja süveneda põhjustesse.
Kui laps käitub teile jaoks arusaamatult, on lisaks arenguetapi eripära mõistmisele tark tegu uurida, mis on sügavamal.
Ratsionaalsed selgitused on tihti omal kohal, kuid laps ei pruugi teid kuulda võtta, sest tal on n-ö oma asi ajada. Kui võtate ette lapse tegeliku probleemi ülesleidmise, siis see võib olla aegavõttev, kuid lapse tõelise kuulamise ja mõistmise kaudu on võimalik jõuda teile mõistmatu käitumise tuumani. Nähes või tunnetades, et lapsel on probleem, pole abi selgitustest, lohutustest ega riidlemisest – laps lihtsalt ei võta midagi vastu, kuna emotsioonid on n-ö laes. Jääb üle kuulata, aktsepteerida lapse tundeid ja olla kohal, kui laps teid vajab.
Olukorras, mil tunnetate, et probleem on hoopis teil, mitte lapsel, peaksite oma seisukoha ka välja ütlema: endakohaselt ja selgelt. Rahulikkus, kannatlikkus ja kindlameelsus, mis on tembitud paraja jao paindlikkusega – need võiksid varuks olla, kui olete taas olukorras, kus lapse „ei“ teid nõutuks teeb. Proovida võiks kokkulepete sõlmimist: mis sa arvad, kuidas me võiksime teha? Vahel võib aidata ka paradoksaalne käitumine –sa ei tohi mitte mingil juhul riidesse panna! Kuna lapsed on väga mängulised ja loomingulised, võib proovida problemaatilist olukorda kuidagi mängu kaudu lahendada.
Arusaam, et võim, vägivaldne piiridepanek on tõhus ja suurepärane viis lapse (või ükskõik kelle) mõjutamiseks, ei vasta tõele. Võim ei suuna kedagi oma mõtteviisi muutma. Põhjus on selles, et ükski käsk ei muuda lapse vajadusi. Tundub paradoksaalne, kuid võimu kasutades kaotab vanem oma mõjujõu. Nii et kui soovite piire panna – ja iga vanem peabki seda tegema – on piiripaneku põhiküsimus mitte võim, vaid vastastikkused kokkulepped, mis sünnivad kummagi osapoole vajaduste leidmise ja nende rahuldamise kaudu.
Kas see vastus oli abistav?
I
Külaline
Postitatud 17.04.2009 kell 07:54
iga laps on erinev. mis ühe puhul mõjub, see on teise puhul täiesti kasutu.
laps jonnib. ütled talle - jonnime koos,siis läheb rutem üle ja hakkad ka "nutma". üks vaatab sulle suurte silmadega otsa ja hakkab naerma. teine läheb täiesti endast välja ja tuleb pea et kätega kallale.
paned söögi lauale ja ütled söök on valmis. vastuseks - ei taha. hakkad sööki siis ära panema väga rahulikult... üks jookseb sulle järele hirmsa kisaga: "emmeeeee ei anna mulle süüa", teine ütleb tasakesi: "ikka tahan!".
mina olen lähtunud sellest, et kui lapsel ikka väga halb on, siis saab aru, et on vaja seda teha. kui kindaid kätte ei pane, siis lasen ühe korra kinnasteta õue. kui käed külmetama hakkavad, siis küsib ise. kui süüa ei taha, siis jääbki söömata. kui riidesse ei pane, siis ei lähegi välja. ja kui korra olen öelnud, et nii on, siis nii ka jääb. enam ringi ei mõtle. jah - on võimalus saavutada mitu tundi meeletut kisa, aga pärast on lapsel oma kogemus, mida mäletada.
otse loomulikult eelnevad sellistele "jäikadele" meetmetele koostööle innustavad meetmed. kui riidesse ei pane, siis näiteks selline mõte, et mina panen sulle mütsi pähe, sina mulle. kui süüa ei taha, siis pool mitte kõik või ntx 3 ampsu (emme eest, issi eest...).
Kati
Külaline
Postitatud 17.04.2009 kell 23:50
Ainult seletamisest sageli ei piisa jah.

Kasutan ka eelmise kirjutaja meetodeid - laua taga teeb lolluseid, toit kappi ja kõik. Esimene kord hoiatan, teine kord endam tagasi ei saa; riide ei pane, õue ei saa jne.

See seletamine neile meeldib. Teeb nimelt, et seletust kuulda - jälle tema tähelepanu keskpunktis ju ja just see on sageli eesmärk. Siiski, kui ei ole sihilik lolluste tegemine on seletamine meil väga edukas.

Kommentaarid:

Aitäh!

Täname Teid tagasiside eest!