Tere,mure selles et ei oska oma 4 aastase lapsega käituda. nimelt jõud ei käi üle, ta ei kuula sõna ei tahagi kuulata pean koguaja keelama. küll ei taha koristadata küll ei taha pesta jne hakkab jalgadega vehkima hammustama ja lööma. ta läheb nii endast välja kui ta ei saa oma tahtmist.hakkab ohjeldamatult nutma trambib jalgu vastu maad on ka tulnud ette kus viskab asjaga või lööb. lõpuks lähen ise nii endast välja et karjun tema peale riidlen japanen nurka. lasteaias on ette tulnud lihtsalt lükkamisi ja asjadepärast ütlemist. sooviks nõu saada kuidas tull toime lapsega. kas peaksin pöörduma laste psühholoogi poole. ta on väga aktiivne laps lasteajas pidevalt trügib ja püüab esimene olla, ei suuda keskenduda tegevusele ,tahab teha kiirelt ja kõigist kõige ennem. kannatust pole,. kas seeon eakohane või on vaja psühholoogilist nõustamist. olen nõutu ei oska temaga enam hakkama saada.
Arusaadav, et olete vanemana mures oma aktiivse 4-aastase lapse pärast, kes läheb endast välja (lööb, hammustab, loobib asju), kui ei saa oma tahtmist ning ei ole valmis tegema koostööd. Tunnete end taolistes olukordades abituna ning olete reageerinud riidlemise, karjumise ja lapse nurkampanemisega,- mis nagu oletada võib, ei ole aga viinud lapse käitumise muutumiseni.
Küsite, kas abi oleks vaja lapsele psühholoogi juures, - muidugi võite spetsialistiga konsulteerida, aga pigem oleks teile ja lapsele abistav, kui õpiksite kasutama teatud vanemlikke oskusi, suhtlemisoskusi,- mille kaudu saavutada lapsega hea suhe ja kontakt ja peale mida saab last ka endaga kergemini koostööle.
Kui teil on vanemana probleem, siis tõhusamaks probleemilahenduseks saate kasutada mina-sõnumeid, et anda lapsele teada teid häirinud käitumisest (kehtestate ennast mittesüüdistaval moel), näiteks: "Kui mänguasjad on peale mänguaega põrandal, siis selle asemel, et saaksime koos unejuttu nautida, pean neid maast korjama- siis see pahandab mind ja teeb kurvaks ka"). Antud näites on sisse toodud kahju vanemale ja mis tundeid see temas tekitas.
Selleks, et teie kehtestamine ka toimiks, olge valmis nüüd kuulama last- mis iganes ta vastab või emotsioone ta kehakeel väljendab- peegeldage see talle sõnumina tagasi. Koostööd saavad teha vaid inimesed, kes teineteist austavad ja teineteise ärakuulamine on selle kohta selge tõend. Vanemana võiks olla lapse koostööle saamine just see meetod/viis, mis aitab ettetulevaid probleeme parimal moel lahendada. Kui lapse tunded/sõnum tagasi peegeldatud, saate taaskord edastada oma mina-sõnumi (teil on vajadus, teie seisate oma õiguste eest) ja taoline kehtestamine-kuulamine toimub niikaua, kuni laps on rahunenud ja valmis teiega koostööd tegema. Küsige- mis me nüüd teeme, mõtleme koos, kuidas seda muret lahendada?!
Loomulikult võtab see aega ja nõuab järjepidevust ja meelekindlust vanematelt ja kõikidelt teistelt täiskasvanutelt, kes lapsega toimetavad. Alati põhjendada ja selgitada, miks mingi käitumine ei ole aktsepteeritav ja millist käitumist selle asemel oodatakse.
Oodatava käitumise lisamine annab lapsele selged suunised- võimalik, et ta ei tea/ei tunneta, mis tagajärjed/mõju käitumisel võivad olla ja seetõttu on talle abistav, kui lisate oma mina-sõnumile käitumise positiivse alternatiivi.
Julgustaksin teid kontkti ja suhte parendamiseks leidma oma lapsele igas päevas kasvõi pool tundi (piisab ka 15-20st minutist, kui rohkem aega pole), mil tema saab teie jäägitut tähelepanu- ühine lauamäng, jalutuskäik, multikavaatamine jne. jne, kusjuures tegevuse valib /otsustab just laps. Seda nimetatakse sina- mina ajaks- mõte selles, et laps saab kogemuse, et ta on oluline ja tähtis ja et ka vanem naudib koosveedetud aega ja tegevust.
Tunnustage ja märgake kõiki oma lapse positiivseid käitumisi, lapsed vajavad vanemate tunnustust ja tähelepanu ning kui toote esile just häid asju, siis hakkavad need ka korduma!
Vanemlikke oskusi saate lihvida näiteks lastevanemate suhtlustreeningul, infot algavatest gruppidest leiate: http://www.sinamina.ee/ee/koolitused/
Kas see vastus oli abistav?
Kirjasaatja soovil saab sellele teemale vastata ainult perekeskuse spetsialist.