Mure on nüüdseks 10 aastase tüdrukuga. Ma ei suuda leida ühtki vahendit, millega teda mõjutada. Tal on väikesest saadik olnud keskendumisega probleeme. Kahel esimesel aastal käisin ka koolipsühholoogi juures, kes arvas, et muretsemiseks pole põhjust - laps väsib küll suhteliselt kiiresti ja tal on vast kerge tähelepanu häire, aga küll aastatega läheb paremaks. Hetkel on tüdruk neljandas klassis - matemaatikas tuleb koju kahepuru, ka teistes mõtlemist nõudvates ainetes on hinded viletsad. Kui õpetajaga rääkisin, arvas ta, et tüdrukul pole häda midagi, et sel aastal teeb juba paremini tunnis tööd kaasa?! Ometi saab tüdruk ühtesid selle eest, et pole tunnis tööd kaasa teinud. Ma ei kurdaks, kui asi oleks selles, et ta pea lihtsalt ei võta matemaatikat, aga kui ma tema kõrval istun siis tulevad mõned üksikud vead ja kui sa neile tähelepanu juhid parandab ta kohe ära, nii et asi pole selles et ta ei mõista - lihtsalt ta mõte läheb laiali ja osad asjad jäävad tegemata ja osad asjad lähevad valesti selle pärast, et ta ei loe ülesannet õieti läbi ja hakkab kohe tegutsema. Või mingis kontrolltöös tegi ta terve ülesande valesti, kuna liitmise asemel lahutas(matemaatiliselt oli kõik õige). Ta võib õhtul tundide viisi laua taga istuda ja koduseid ülesandeid teha, kahe mata ülesande peale võib minna kaks tundi , kui ma ta kõrval ei seisa. Aga kõik õhtud lapse laua kõrval seista...? Ei ole aidanud siiani ükski mõjutusvahend, et ta ennast kokku võtaks - ei rahaga mõjutamine, ei trennist ilma jätmine, ei millegi muu lubamine - kõik on tühi null. Ega vist muud võimalust ei ole kui pean ikkagi mõne psühholoogi poole pöörduma.
Soovitaksin kindlasti psühholoogi või eripedagoogi poole pöörduda. Mulle Teie kirja põhjal tundub pigem, et tegu on õpivilumuste puudujäägiga. Ekspert võiks hinnata probleemsed valdkonnad ja saada selguse kas raskused on üldised või haaravad vaid spetsiifilisemalt mõnda valdkonda, ülesande tüüpi. Kindlasti oskab eripedagoog anda suuniseid kuidas õpivilumuste oskuste omandamisele kodus kaasa aidata. Tundide viisi kodutööde tegemine on igaühe jaoks väsitav ja tähelepanu hakkab väsima. Mõned nõuanded kodus õppimise organiseerimiseks:
· õppimiseks planeerida kindel aeg. Mõned lapsed õpivad teleka ees, raadiot kuulates, süües jms. Kõik see nõuab lisatähelepanu, on väsitav ja venitab õppimise tundide pikkuseks. Leppige kokku kellaaeg kui laps on valmis koduseid ülesandeid tegema.
· Enne õppimise alustamist istuge koos lapsega laua taha ja tehke plaan laps räägib teile, mis tal kodusteks töödeks on. Laske lapsel järjestada ülesanded sellisel viisil mis järjekorras ta neid teha soovib. Valikute andmine on üks väga hea motiveeriv vahend.
· Enne ülesande juurde asumist laske lapsel seletada Teile, mis ta selles ülesandes tegema peab (jutustab instruktsiooni ümber). Teile annab see võimaluse kontrollida kas laps on instruktsioonist õigesti aru saanud ja milline on tema tegevuskava (mis tegevusi ta teeb, et instruktsiooni täita).
· Kui laps on Teile ja ühtlasi endale instruktsiooni ümber seletanud aidake teda veidi ülesande alustamise juures (alustamine on alati kõige raskem). Seejärel lahkuge toast ja paluge lapsel end kutsuda kui ülesanne valmis. Seejärel saate anda lapsele tagasisidet (jällegi kohene tagasiside oluline motiveerimisel).
· Kui ülesanne on liialt pikk ja mitmest osast koosnev siis laske lapsel teha seda osade kaupa ja kontrollige vahe-etappide juures.
· Kui õppimine ületab ca 40 minutit siis tuleks teha väike puhkepaus.
Kui lapsel on tähelepanu püsivuse probleemid on vaja talle õpetada oma tegevuse planeerimise tehnikaid. Õppimine on oskus, mis on omandatav. Praegu vajab laps Teie toetust ja abi selle põhioskuse omandamisel.
Jõudu ja kannatlikust Teile.