Mul sõbranna kasutab lapse õppima utsitamiseks meetodit, et iga hea hinde eest tunnistusel saab laps 100 krooni. Tema ütleb, et peale seda kui nad mehega hakkasid seda kasutama on lapse hinded oluliselt paranenud. Mida teie arvate sellisest meetodist? Kas kellelgi on kogemusi veel mingi süsteemiga?
Hmm... minu ema motiveeris mind kunagi kinoga. Kui oli hea tunnistus (alla kolme nelja) siis läksime koos filmi vaatama. Aeg oli muidugi teine, siis oli kino väärtus midagi väga suurt. Mina küll ei leia, et selles midagi halba oleks olnud. Mulle meeldis üldjuhul õppida ja siis pingutasin natuke rohkem, kino piletite nimel
Täna maksad 100 krooni, homme 1000 krooni ja siis ei jaksa enam maksta. Laps tõenäoliselt õpib ikka nii palju kui ta õpib, lisaks kaotab rõõmu ja enesehinnangu ja soovi ilma rahata midagi teha
Aga mina ei pea seda küll õigeks. Mina üritan oma lapsele selgitada, et õppimine on huvitav ja õnneks tal ka õpetajad, kes püüavad sama. Mulle ei ole küll kõige olulisemad lapse hinded-- see ju vaid väline ja kunagi ei tea, millised mitteobjektiivsed asjaolud hinde panemisel rolli on mänginud. Samuti ei leia ma, et mu laps peaks kõigis ainetes parim olema, umbes nagu lüpsja-arst-rallisõitja. Mulle on oluline, et ta õpiks ise oma asjade eest vastutama ja nii parematu kui halvemate tulemustega toime tulema ning endast leidma motivatsiooni pingutamiseks. Raha paneb pingutama ainult niikauaks, kui saadav tasu on piisavalt suur (kellele vajaliku pulgakommi, kellele uue riidehilbu, kellele auto jaoks jne.) ja kuskilt mujalt seda ei saa. Aga suurem tegelane võib ju hoopis kooli pooleli jätta ja tööle või vargile minna. Ja kui see kool saab läbi, siis tuleb kõrgkooli õppemaks, aga ilma palgata ei taha ju pingutada ja siis me maksame ja maksame ja maksame...
Lapse õppima motiveerimine on kindlasti probleemiks, mille üle paljud lapsevanemad läbi aegade päid murdnud.
Mõnes peres, mõne lapse puhul, toimib tõesti see, kui lapsele lubatakse midagi niiöelda kingituseks selle eest, kui ta koolis häid hindeid saab. Kuid kas see siiski on ainuke lahendus?
Siingi foorumis on paar kirjutajat (annu; juku) välja toonud negatiivse külje lapse premeerimises heade hinnete eest.
See, et lapsele kooliskäimise ja seal endast parima andmise kohta selgitustööd teha, on kindlasti teine alternatiivne lahendus lapse õppima motiveerimisel.
Pean oluliseks lapsele pidevalt selgitada ja teada anda, kui tähtis on koolis õppida ja mida koolist väärtuslikku saab. Nii anname lapsele teada meie jaoks olulisest väärtushinnangust - sellest, et me ise väärtustame kooli ja haridust.
Oma väärtuste edasiandmisel on tähtis selgitustöö ja oma teadmiste jagamine lastele. Kuid me ei tohi siinjuures unustada, et õppimisvõime võib meie lapsel olla täiesti erinev meie enda õppimisvõimest.
Soovitan koos lapsega arutades paika panna eesmärgid nii hinnete osas, kui üldse õppimise osas. Siis on suurem tõenäosus, et laps võtab ka ise vastutuse nende eesmärkide saavutamise eest.
Olen kuulnud last ütlemas, et emme saab hea töö eest palka, aga mina hea hinde eest ei saa.
Kui auhinna või kingituse andmine kokkulepitud tulemuse saavutamise eest teie peres loomulik ja tavaline on, siis mõelge koos lapsega välja ka see.
Jõudu ja jaksu teile oma lastele hariduse tähtsuse edasiandmisel!
Mul sõbranna kasutab lapse õppima utsitamiseks meetodit, et iga hea hinde eest tunnistusel saab laps 100 krooni. Tema ütleb, et peale seda kui nad mehega hakkasid seda kasutama on lapse hinded oluliselt paranenud. Mida teie arvate sellisest meetodist? Kas kellelgi on kogemusi veel mingi süsteemiga?